יום חמישי, 20 ביוני 2013

שלוש דרכים: דרך השכל, דרך הרגש, דרך המוסר

 
 שלוש דרכים לחיות את החיים

 לאדם הטבעי, כפי שהוא נולד, יש שלוש דרכים לחיות את החיים: דרך השכל, דרך הרגש ודרך המוסר. בכל אדם יש לסרוגין השפעה של כל אחת משלוש הדרכים ולכן הוא לפעמים שכלי, לפעמים רגשי ולפעמים מוסרי, אולם בדרך כלל חזקה השפעתה של דרך אחת יותר משל האחרות והיא הקובעת את אופיו ואת התנהגותו; האם הוא פועל דרך השכל, מגיב דרך הרגש או מתייחס באופן מוסרי. דרכו של האדם היא הקובעת את מגבלותיו ואת מעלותיו. האדם הטבעי כלוא בדרך שהוא נתון בה. עד שלא יפרוץ את מגבלותיה ועד שלא ילמד לשלוט בתגובותיו ובפעולותיו, הוא לא יוכל להתקדם ולשפר את חייו והווייתו.

דרך השכל - השכל חוקר את המציאות. הוא אוסף נתונים, חוקר אותם, ממיין, מחלק, משווה, מחבר, מחפש קשר בין סיבה לתוצאה, עורך טבלאות ומסיק מסקנות. בכדי לפעול במיטבו עליו להיות חסר נגיעה אישית-רגשית בנחקר, עליו להיות אובייקטיבי (הגישה המדעית החוקרת). לשם כך הוא חייב להיות בעמדה של ריחוק ושל אי מעורבות. עליו לפעול ללא רגשות ובקור רוח. השכל הקר פועל מעמדה של ריחוק. האדם אשר השכל מנחה אותו יהיה שקול ומחושב, אך בדרך כלל הוא יהיה קר רגשית, נוקשה, ביקורתי, עם התפרצויות זעם בלתי צפויות.

דרך הרגש - החוויה הרגשית נובעת מהתנסות ישירה וממגע בלתי אמצעי. אותו אדם או חפץ שהיה נושא לאיסוף נתונים קר ואובייקטיבי על ידי השכל החוקר- בדרך החוויה הרגשית הוא מקור להתנסות ישירה סובייקטיבית המגיעה דרך החושים, הדמיון, היצרים והרגשות. החוויה הישירה מעוררת באדם תגובות יצריות-רגשיות של רגשות שליליים-כואבים או חיוביים. היא נובעת מקירבה ללא מחיצות. האדם המגיב רגשית יהיה ספונטאני, מתפרץ, לא שקול ולא מחושב, מושפע בקלות ועף ומשנה כיוון עם כל רוח.

 דרך המוסר - המוסר הוא ההתנהגות הראויה בין אדם לסביבתו על פי חוקי החיים המשותפים ובהם: לא לגנוב, לא לשקר, לא לנצל, לא לרצוח, ולחלופין - לנהוג שוויון, לתת כבוד, לעזור ולשתף. בתנ"ך החוקים מופיעים בעשרת הדיברות, ובציוויים כמו 'סור מרע ועשה טוב', 'ואהבת לרעך כמוך', 'לא תחסום שור בדישו' 'כבד את אביך ואת אמך', 'לא תטה משפט גר, יתום ואלמנה' ועוד. 

כשההתנהגות המוסרית נובעת מציות מכני לכתוב וללא רגשות - אין בה גמישות, היא נוקשה, ללא רחמים וללא חמלה, בחינת ייקוב הדין את ההר. זוהי התנהגות הנובעת מדין ומהשכל הקר והמרוחק. האדם הפועל דרך המוסר המכני יהיה קנאי בלתי מתפשר למנהגים ולפולחנים בלי שהוא מבין אותם או מעמיק במשמעותם.

שלוש הדרכים שהזכרנו מהוות כל אחת בפני עצמה גישה חלקית לחיים. אדם הפועל מתוך גישה שכלית, או זה הפועל מתוך גישה חווייתית, או מוסרית-מכנית, פועל מתוך חלק קטן מהווייתו וירגיש שאינו ממצה את עצמו; 'יכולתי להצליח לי יותר', 'לא הולך לי', 'אולי הייתי צריך לפעול בדרך אחרת' וכד'. לפעמים הוא יהיה שיכור מהצלחה זמנית, אך יחזור ויהיה מאוכזב, מתוסכל ומדוכא וירגיש שהחמיץ משהו בחייו - תחושה הגורמת לרגשות שליליים, למרירות ולסבל עמוק ההולך וגובר לקראת הזיקנה, עת נגמרים הסיכויים לשנות את האופי ואת החיים. הסבל מכווץ את האדם וגורם לו לסגירות ולנוקשות. זאת הסיבה שאנו מוצאים כל כך הרבה זקנים מרי נפש ומתלוננים ללא הפוגה. הם מרגישים שהחמיצו את חייהם ללא יכולת לתקן.

דרך רביעית - קיימת דרך רביעית לחיות את החיים. על הדרך הרביעית נרחיב את הדיון במאמר

הדרך הרביעית: עץ החיים, עץ הדעת טוב ורע

© כל הזכויות שמורות לד"ר מאירה אור. מותר להשתמש בכתוב ובלבד שיצויין: לקוח מהבלוג של ד"ר מאירה אור

יום ראשון, 2 ביוני 2013

התפתחות האגו באדם, אי הזדהות


נפש ונשמה

לאדם יש ארבעה חלקים: גוף ונפש, נשמה ורוח. הגוף והנפש הם החלקים הארציים שמתפקידם לנהל את חיינו במציאות. הנפש מורכבת משכל מעשי ומיצרים שהם דחף החיים הארצי. ע"פ התורה הנפש שוכנת בדם ככתוב "הדם הוא הנפש" (דברים יב, כג) ומרכזה בכבד. הנשמה והרוח הן החלקים האלוהיים שבנו המוסיפים לנפש רגשות נעלים, ערכים ומשמעות, ומוסיפים לחיינו אהבה וחוכמה שמרכזן בלב הרוחני השוכן במרכז בית החזה ככתוב "לב חכם ונבון" (מלכ"א ג, יב). את הנשמה אנו מקבלים על ידי נשימה (נשימה ונשמה מאותו השורש). באדם השלם והמאוזן מחוברים הגוף, הנפש, הנשמה והרוח ומשפיעים כל הזמן זה על זה. 

כשהאדם נמצא במצב מאוזן הנשמה והרוח מנהלות את הנפש ונותנות לחיים כיוון ומשמעות. כוחות הנשמה נקראים בקבלה "אורות". האור של הנשמה הוא האהבה, והוא מורכב מאורות רבים ובהם: חמלה, ידידות, אמת, שיתוף, נאמנות, שמחה, סבלנות, סובלנות ועוד. האורות של הרוח הם: 'חוכמה, תבונה והבנה'. כל הכוחות האלה מכַוונים אותנו לחיים של שיתוף, נתינה והתחשבות בזולת, בטבע וביקום. הערכים של החיים הנעלים הם אמת, שלום, חירות, אחריות, שיתוף, התחשבות ונתינה. ערכי הנשמה אינם מכירים מצב של 
פירוד בין האדם לסביבתו או פירוד בתוך האדם.
 
 
 

האדם הנפול והתפתחות ה'אגו'  (הרצון לקחת לעצמי)
מצב האיזון באדם יכול להשתבש בכל רגע. כאשר קורה משהו לא חיובי כמו כעס, ריב, קינאה, פחד וכד', מתנתקים אורות הנשמה והרוח ופורחים והאדם נופל בבת אחת לתודעת נפש ארצית נפולה המתנהלת מהיצרים ומהתאוות במקום מתבונה ומאהבה. מאחר שטבע היצרים הוא 'הרצון לקחת לעצמם', משמעות התהליך היא צמצום האופקים של האדם לעצמו, לשלו ולמיידי בלבד. מרגע זה ואילך מרכז הפעולות של האדם בנפילה חדל להיות היחד והמחויבות, ועובר להתמקד ב'אני', ב'שלי' וב'כדאי לי': 'אני רוצה', 'אני צריך', 'זה שלי', 'זה כדאי לי' - הופכים למילים המרכזיות בחשיבה ובהתנהגות שלנו. התרכזות האדם הנפול היא בעצמו ובכל השייך לו, בצרכיו ובתאוותיו, ולא בזולת. הוא חושב שהוא מרכז העולם והכול סובב סביבו. היצרים והתאוות משתלטים עליו ומנהלים את חייו. אין גבול לחמדנותו, הוא 'צריך' עוד, ועוד ועוד, ולא ניתן להשביע את תאוותיו ואת גחמותיו.

ה'אני' של האדם השלם שהיה מרוסן וממוקד במטרתו ומתפקד תחת הנחיות הנשמה והרוח - הופך בנפילה לאגו שמשמעו אגואיזם, כלומר אהבה עצמית. במצב של אגו היצרים החמדניים המחוברים למישור הארצי משתלטים על האדם ומשתמשים בשכל המעשי לסיפוק תאוותיהם. כמו היצרים גם האגו מחובר למישור הארצי בלבד, לעצמו ולשלו, הוא פועל מתוך אינטרסים ותאוותיו מתמקדות בגוף ובתחום החומרי-הארצי. האדם הנפול האגואיסטי משקיע את כל מרצו בטיפוח הגוף והעולם החומרי; הוא עסוק בבריאותו (או לחילופין במחלותיו), בהיקף החזה והמתניים, בהופעתו החיצונית, במעמדו החברתי, ברושם שהוא עושה על אחרים, במיניות, בהישגיות, ברכושנות, בטיולים ובהנאות הגוף והחושים. כל מה שהוא קשור אליו ובהם; בני משפחתו, עבודתו, דירתו, מכוניתו, כספו, חיות המחמד שלו - נתפשים בעיניו כ'שלו' והוא מתייחס אליהם כאל רכושו. הוא מרגיש עליהם בעלות, מנהל אותם באדנות וביד רמה ומוכן לצאת למלחמה בעבורם כשכל הדרכים כשרות בעיניו כולל אלימות. הוא מתייחס לכל דבר באופן אישי-יצרי ולכן נפגע אישית מכל סירוב לעשות את רצונו ומתמלא זעם עד לחמת רצח.

האגו הערמומי מופיע במסורות השונות בשמות שונים כמו 'שטן' ו'לילית', ובתנ"ך הוא מופיע בדמות הנחש בגן העדן המפתה את חווה ואדם וגורם לנפילתם ולגירושם מהגן. בגן העדן הנחש מכיש את חווה ומחדיר בה את רעל הספק ואת תאוות הגאווה 'להיות כאלוהים', והיא מכישה את האדם ומחדירה לו את הרעל שבה. כששניהם מגורשים מוחדרת בהם המרירות העמוקה של האשמה, הכישלון והביזיון. שניהם יישאו את התחושות המורעלות לכל ימי חייהם ויעבירו אותן לצאצאיהם עד עולם. מעתה בנפשו של כל אדם זורם ארס הנחש המנסה בכול כוחו לפתות אותו ולהכשיל אותו. לארס הזה קוראת המסורת 'יצר הרע' המתבטא באדם המורעל גם בארסיות בדיבור, במרירות, בציניות, בביקורתיות, בשיפוטיות, בטענות אינסופיות, בתחושת קורבנות, במחשבות הרס, בנקמה, ברגשות שליליים, בראיית שחורות ובמחשבות אובדניות. תכונות אלה ממררות את חיי האדם הנפול ואת חיי סביבתו וגורמות לסבל אינסופי.
 

הזדהות כמקור הסבל

 האדם הנפול שם את מבטחו במציאות הארצית אולם זו יכולה להיעלם בן רגע מתוך חייו. בכל רגע אדם יכול לאבד את כל עולמו הארצי בהתפרצות של זעם, במילים שלא במקומן, באובדן כספו, באובדן הקריירה, ברעידת אדמה או במות אדם קרוב. החיים הארציים הם תהליך של אובדן. אולם האדם הנפול אינו מבין שכל זמן שהוא נצמד לעולם החומרי ומזדהה אתו הוא לא יוכל לצאת מתוך מצבו האומלל; הוא אינו מבין שאכן יש לו שכל מעשי להסתדר במציאות היום יום, אך אין לו תבונה להכיר בבעיותיו, אין לו כושר הבחנה בין טוב לרע ובין ראוי ללא ראוי ואין לו יכולת לרסן את יצריו ואת תאוותיו. הוא עבד ליצריו, שבוי בידי תאוותיו ומכור להן, מזדהה עם גופו הפיזי, עם רכושו והישגיו החומריים ורואה בהם את זהותו ואת תכלית חייו - לכן אינו מסוגל לחלץ את עצמו משליטתם.


 שחרור מהנפילה: הכנעת ה'אגו' והפיכתו ל'אני'

ההשתחררות מהנפילה מתחילה עם העבודה להפיכת ה'אגו' ל'אני' וחיבורו מחדש להשפעת כוחות הנשמה והרוח. הדרך קשה מאחר שהיצרים והתאוות אינם מוכנים לוותר על כוחות השליטה שניתנו להם. הם נלחמים בכל כוחם בניסיון לרסן אותם, הם ערמומיים מאוד, כמו הנחש, ותוקפים במקום בלתי צפוי - כל אחד נתקף במקום החולשה שלו.

המלחמה של האדם המוכש היא בשתי חזיתות: בתוכו, עם היצרים, התאוות והמידות הרעות, ובהם: רכילות, לשון הרע, קמצנות, גאווה, קנאה, זעם ועוד - ובחוץ עם הפיתויים האורבים לו בדמות גירויי החושים והתמכרותו אליהם כמו: סמים, נשים, כסף, בגדים, רכוש וכד'. אנו יודעים כמה קשה עד בלתי אפשרי להיגמל מהתמכרויות למיניהן ללא עזרה.

העזרה ניתנת על ידי לימוד בדרך אורות גן העדן, בעזרת מורה מיומן וקבוצה תומכת, ובעיקר על ידי עבודה אישית ותרגילים מדורגים המביאים להתקדמות לקראת השגת המטרה הנכספת שהיא אדם מאוזן, יציב, שלו, ממוקד ומתפקד היטב בעבודה, בלימודים ובחיי האהבה. נושא זה אנו לומדים בקבוצת 'אורות גן העדן' והשינוי המתרחש בחיי הלומדים מדהים -
ואולם הבחירה ללכת בדרך זו נתונה בידי האדם. רק הוא יכול להחליט אם ברצונו להמעיט האגו, לשנות את חייו וללכת בדרך גן העדן.    

רק עם טיהור ה'אגו' והפיכתו ל'אני' הופך האדם כלי המסוגל לקלוט את אור החוכמה, השמחה והאהבה. מעתה יכולה רוח האהבה היקומית להיכנס אליו ולעזור לו להתחבר מחדש אל הנשמה והרוח ולהגשים את ערכיהם הנעלים בחייו.

בספרי 'אורות גן העדן' אני דנה בהרחבה בנושא זה.


© כל הזכויות שמורות לד"ר מאירה אור. מותר להשתמש בכתוב ובלבד שיצויין: לקוח מהבלוג של ד"ר מאירה אור

יום שבת, 1 ביוני 2013

קול הדממה

 
את קול הדממה המדבר אלינו אנו שומעים רק כאשר כל הקולות האחרים שותקים

 
 פנימיות האדם בנויה בחלקה מנפש שנקראה בימי הביניים "הנפש הבהמית"    וחלקה מנשמה. הנפש היא החלק הארצי של הנשמה הקשורה לגוף  הפיזי ומתפקידה לעזור לנו לחיות בעולם החומר. החלק השני בנו היא הנשמה,  המורכבת מנשמה ורוח, והן המקור האלוהי באדם. אצל האדם השלם צריכה הנפש  להיות מחוברת לנשמה ואז היא מוארת באור של הנשמה ופועלת בכוחה. אם הנפש  אינה מחוברת לנשמה, חלים עליה חוקי החומר, חוקי הארציות, וטבעה הוא טבעו  של החומר שהוא הרעש.
 
כאשר מכים בחומר, כל חומר, נשמע צליל, רעש. זה טבעו של החומר. הנפש הארצית המחוברת לחומר מחוברת לרעשים. התרבות שלנו היום היא תרבות חומרית, זאת הסיבה שאנחנו חיים עכשיו בעידן הרעש. הכול רועש, הרדיו, המכוניות, הרמקולים, זיקוקי דינור, כנסים, חתונות, שיחות ודיבורים. אנשים אינם מדברים, הם צועקים. הכול נעשה ברעש. רעש שייך לנפש הארצית.

האופן בו אנו מדברים וטון הדיבור שלנו מעיד על הפנימיות שלנו. בתרבות שלנו כשאנחנו מתרגשים או כועסים, אנחנו צועקים וצורחים. כשאנחנו שמחים, אנחנו צועקים משמחה, רוקדים ורועשים. כל זה קשור לעידן הרעש.

בניגוד לנאמר עד כה, במישור הנשמה קיים שקט עמוק ומופלא אשר יתבטא בפנימיות, בהתנהגות ובדיבור של האיש הנשמתי-רוחי. באיש הנשמתי-רוחי חל שינוי עמוק לעומת האיש הארצי, הוא נמצא במקום של שקט. גם כאשר הוא כועס הוא מבטא זאת בשקט ובשליטה עצמית ודיבורו שקט ורגוע.

עם השלווה הפנימית לא נולדים, את השלווה הפנימית משיגים בלימוד הדרך הרוחית ובחיים לפי חוקיה. העבודה על השלווה הפנימית כוללת לימוד הדרך, ניקוי הכעסים בתוכנו, חיזוק המידות הטובות, אורח חיים נכון ומדיטציה. הדרך מביאה למיקוד התודעה עד שנמצאים כל הזמן במודעות של שלווה ובריכוז על פנימיות ועל הלב הרוחי. - כשהאדם נמצא בשלווה ובשליטה הדיבור וההתנהגות שלו שקטים ומעודנים.

בדרך הרוחית יש לחיות כל יום במצב של תודעת פנימיות הלב ותודעת שקט.

תהיינה הרבה נפילות בדרך. לא מטפסים מיד מן הקרקע לשמיים. דרך זו ארוכה אך מיקוד תשומת הלב בתודעה על הפנימיות, על השקט, על עדינות ועל הטקט מביא את האדם להתקדם לעבר תודעת נשמה.

כשמרגישים בנפילה המתבטאת בדיבור לא שקט, בתוקפנות, בגסות, בהרמת טון הדיבור - יש לעצור, לנשום מספר נשימות עמוקות, להזכיר לעצמנו את השקט, לבנות מחדש את איזון קו האמצע ולחזור לטון הדיבור הרגוע. לשקט יש השפעה המרגיעה את הנפש, את הגוף, את המחשבות ואת הרגשות.


יום רביעי, 1 במאי 2013

משמעות השם ישראל


משמעות השם ישר-אל
לקוח מהספר: אורות גן העדן
 
לשם ישראל שתי משמעויות:

א. השם 'ישראל' מופיע לראשונה בתנ"ך בספר בראשית ל"ב, כט, שם מסופר על יעקב שנאבק עם מלאך האלוהים כל הלילה עד עלות השחר. המלאך לא הצליח לגבור על יעקב והדבר נחשב לניצחונו של יעקב על המלאך. בזכות הניצחון במאבק הוחלף שמו של יעקב לישראל וההסבר של התנ"ך הוא: "וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹוהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל". ההסבר הניתן כאן להחלפת השם יעקב לישראל הוא כי המילה 'ישראל' והמילה "שָׂרִיתָ" שתיהן מלשון "שָׂרֹה" ומשמעו מאבק, מלחמה, כוחניות. ישראל נאבק ונלחם באלוהים ובאנשים וניצח. הגישה המלחמתית מתאימה לאדם הארצי הנפול המתפקד ברמת הנפש הנפולה.

ב. המשמעות השניה של השם ישר-אל היא: להביט ישר בעיניים: המשמעות השנייה של השם  'ישראל' מוסתרת בחלוקה שונה של אותיות השם: 'ישראל' משמעו ישר-אל, היינו מי שמסתכל ישר בעיניים אל העומד מולו, אדם גלוי לב שהכֵּנוּת והיושר הם דרכיו ולכן אין לו מה להסתיר ואין לו צורך להסתתר, להתחבא, ל'תחמן' או לרמות.  גישה של כֵּנוּת הבונה אֵמוּן היא גישתו של אדם המתפקד ברמת נשמה-רוח, ברמת האדם המוּאר והשלם.

בשתי המשמעויות של השם 'ישראל' חבוי סוד ההתפתחות הרוחית של האדם על פי המקרא:
 
האדם הטבעי-ארצי, איש המלחמה, השררה והרודנות, כפי שהוא נברא בסוף פרק א' בספר בראשית כאשר האלוהים הבורא אותו ואת אשתו מברך אותם: "פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ".
 
אדם העדן, חסר האגו, אשר נוצר כדי לשרת ולעבוד את העולם ולשמור עליו "וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (בראשית ב, טו). אדם העדן הוא האדם השלם המואר, איש האמת והחסד אשר הנשמה והרוח שוכנות בקִרבּו.
 
מהכתוב משתמע שלא כל מי שנולד לעם ישראל הוא גם ישר-אל.
 
דרגת ישראל, היא דרגת האדם הטבעי-ארצי, העוברת בתורשה לנולדים לאותו עם, או הנרכשת על ידי תהליך הגיור.
 
דרגת ישר-אל היא דרגת אדם העדן התלויה בבחירה החופשית של כל אדם ובהחלטתו להיכנס לדרך הרוחית ולקבל עליו אורח חיים תואם. ישר-אל הם מי שקיבלו עליהם את הדרך ומגשימים אותה בחייהם.  הדרך נלמדת וכל אדם יכול ללמוד אותה ולקיים אותה.
 
©  כל הזכויות שמורות לד"ר מאירה אור. מותר להשתמש בכתוב ובלבד שיצויין:
לקוח מהבלוג של ד"ר מאירה אור